top of page

Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi 5. sınıf 2. dönem 2. yazılı hazırlık


2. dönem 2. yazılı konuları 2. dönemin 8. haftasından başlar. Ancak daha önceki haftalardan da sorumlu olduğunuz için buraya tıklayarak geçmiş haftaları tekrar etmeniz gerekir.





8 - EYVAH AKIŞ ŞEMALARI KARIŞMIŞ


Algoritmaları test etme ve hataları ayıklama


Akış şemasını oluşturan yapıyı ve algoritma ile akış şeması arasındaki ilişkiyi geçen hafta öğrenmiştik.


Bu hafta ise akış şemalarını oluşturmaya devam edeceğiz. Hatalı algoritmaları ayıklayarak doğru çalışmasını sağlayacağız. Geçen haftalarda robot ve hedefe giderken oluşturulan akış şemalarını yani algoritmaları incelemiştik.



Aşağıdaki çözümleri inceleyiniz.







9 - ALGORİTMİK DÜŞÜNÜYORUM


ALGORİTMİK DÜŞÜNME

Daha önce değişken kavramını öğrenmiştik. Değişkenlere gerçek hayattaki sabit ve değişkenlerle örnekler vermiştik.



Değişken bilgisayarlarda kullandığımız şekliyle bir bilgi için yer tutucudur. Şimdi bunun ne anlama geldiğini anlamaya çalışalım.


Soldaki değişkenleri sağdaki cümlelere doğru bir biçimde yerleştirelim. Öncelikle resmi dikkatli inceleyiniz. Hangi değişkenin nereye geleceğini tahmin etmeye çalışın.




Aşağıdaki resimde ise değişkenlerin sayıları da içerdiğini görebiliyoruz. Sağdaki matematiksel işlemlerde solda sayıları içeren değişkenlerin nereye geleceğini bulalım. Öncelikle resmi dikkatli inceleyiniz. Hangi değişkenin nereye geleceğini tahmin etmeye çalışın.



Bu etkinlikler sırasında yapılan bir problemin analiz edilmesi, çözümün adımlara bölünerek oluşturulması ve problemin çözümü için gerekli olan basamak veya yönergelerin fark edilmesi gibi işlemleri görmüş olduk.







10 BİLGE KUNDUZ’U ZİYARET


Bilge Kunduz Etkinlikleri


Bilge Kunduz, bilgisayar bilimini ve bilgi işlemsel düşünmeyi her yaştan öğrenciye öğretmek amacı ile oluşturulmuş, bu konudaki farkındalıkları arttırırken eğlendirmeyi de önemseyen uluslararası bir etkinliktir.


Bu etkinlik kapsamında, birçok ülke aynı dönemde öğrencilerin enformatik ile ilgili yetenekleri test eden çevrimiçi bir etkinlik düzenlenmektedir.


Etkinlikteki, kısa sorulara Bilge Kunduz görevleri denmektedir. Bu görevler, enformatik konusunda hiçbir ön bilgisi olmayan kişiler tarafından yanıtlanabilir. Bu görevleri çözebilmek için öğrenciler bildiklerini gözden geçirmeli, hesaplama yapmalı, karar vermeli, neden-sonuç ilişkisi kurmalı, analitik düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerini kullanmalıdır.









11 HİKÂYE YAZIYORUM


PROGRAMLAMAYA BAŞLIYORUZ


Blok tabanlı programlama araçları belirli bir program dilinde kullanılan komutu işlevini anlatan bloklara çevirmektedir. Yani bilgisayar dilinde kod yazmanın kolay bir yolunu öğreneceğiz. Bilgisayarda bu programlarla çalışmadan önce blok tabanlı programlamanın mantığını anlamamız için bir etkinlik uygulayacağız.


Şimdi sizinle bilgisayar kullanmaksızın bir robotu programlamaya çalışacağız. Aşağıdaki etkinlikte görselleri inceleyerek programlama adımlarını yazacağız. Aşağıda gördüğünüz bardakları kullanarak blok tabanlı kodlamaya oldukça benzeyen bir çalışma yapacağız.



Aşağıdaki bardakları inceleyelim. Bardakların ismi üzerinde yazıyor.





Şimdi bu bardakları aşağıdaki şekillere getirmeye çalışacağız. Bunu yaparken komut işaretlerinden yararlanacağız.





1. Şekil için komutlar:


A: SAĞA BİR BARDAK SONRA YUKARI BİR BARDAK BOYU

B: SABİT KALACAK

C: SABİT KALACAK

D: SABİT KALACAK







12 PROGRAMLAMA ÇOCUK OYUNU


Programlama Uygulamaları


1. Günlük yaşamınızda hiç “bilgisayarda programlama yapmak” ifadesiyle karşılaştınız mı?


2. Sizce bilgisayarda programlanarak yapılmış neler vardır?


Trafik ışıkları, e-okul gibi okul yazılımları vb yazılımlar programlanarak çalıştırılır. Programlama tüm elektronik cihazlarda kullanılabiliyor. Günümüzde ev teknolojilerinden tutun da elimizde taşıdığımız saatlerde dahi programlamadan izler görüyoruz.


Programlama: Bir cihazın ya da yazılımın, gerçekleştirmesi istenilen işlemlere ilişkin yönergelerin, bilgisayara, programlama dili komutları hâlinde girilmesidir.


Programlama Dili: Bilgisayarda programlama yapılmasını kolaylaştırmak amacıyla özel olarak geliştirilmiş komut yapılarıdır.


Programcı: Programlama işini gerçekleştiren kişilere verilen mesleki isimdir.



Bilgisayar programlama dilleri, bir yabancı dil gibi öğrenilmesi zaman alan ve ilk bakışta karmaşık dillerdir. Blok tabanlı programlama araçları belirli bir program dilinde kullanılan komutu işlevini anlatan bloklara çevirmektedir. Bu şekilde iletişim kolaylaşır.



Google Blockly ve benzeri blok tabanlı kodlama platformlarında, satır satır kod yazmak yerine blokları sürükleyip bırakarak dijital ürünler oluşturabilirsiniz.








13 LABİRENTTE KAYBOLDUM


Algoritma : “Bir işi başarmak için takip edilen adımlar ya da yönergelerdir.”


Aşağıdaki haritayı daha önce görmüştük. Bir turisti otelden heykele göndermek için yapması gereken adımlara algoritma demiştik.



Örnek adres tarifi:

1. Otelden çık.

2. Sola dön.

3. Sağ tarafında Kestane Sokak’ı görene kadar yol boyunca

ilerle.

4. Sağa dön.

5. Kestane Sokak boyunca ilerle.

6. Heykeli karşında göreceksin






Comments


bottom of page